jak podłączyć radio samochodowe

Jak podłączyć radio samochodowe dobrze i dokładnie. Informacje ze wszystkimi połączeniami.

Źle podłączone radio w samochodzie może spowodować poważne uszkodzenia. Zawsze po otwarciu radia i podłączeniu należy niezwłocznie zapoznać się z instrukcją obsługi, aby uniknąć nieprzyjemności.

W większości radiach przeznaczone są trzy kable zasilające:
a) + 12V podtrzymanie – jest to najczęściej ŻÓŁTY przewód, a czasem pomarańczowy. Powinien być on podłączony do akumulatora do klemy plus. Jeśli podłączymy tylko w miejscu gdzie plus jest tylko po włączeniu zapłonu, to radio może tracić swoje stacje, będą ginąć zapisane stacje radiowe, będą się zmieniać ustawienia korekcji itd. Takie podłączenie to właściwa moc wyjściowa wzmacniacza w radiu i będzie się ono otwierało z zabezpieczeniem typu MASK. Najlepszy kabel na zrealizowanie połączenia, to o średnicy minimalnej około 1,5 mm.

b) +12 V zasilanie (ACC – accesory) – zazwyczaj jest to czerwony przewód. Ten kabelek trzeba podłączyć tam, gdzie +12 V pojawia się gdy włączymy stacyjkę. Najlepiej tego nie robić, gdy jesteśmy na postoju i słuchamy muzyki – kluczyki mają być w stacyjce i należy wyłączyć zapłon.Ten kabel połączyć z +12 V podtrzymanie albo połączenie indywidualne z klemą dodatnią. Uwaga: radio Kenwood MASK…, powinno być podłączone ze stacyjką. Gdy zdecydujemy się na połączenie indywidualne to stosujemy kabelek (linka) o średnicy minimalnej 1,5 mm. Również w niektórych radiach jest możliwość ustawienia tak zwanej logiki zapłonu i powoduje to wyłączanie radia po wyłączeniu kluczyka, ale również można je uruchomić bez włączania stacyjki. Są tu też różne niespodzianki ponieważ nie wiadomo nie wiadomo, który plus ma znikać. Więcej jest o tym na stronach związanych z logiką zapłonu.

c) masa zasilania -jest to najczęściej przewód czarny (są to radia radia produkcji niektórych europejskich oraz japońskich raczej wszystkich) może być też brązowy, ale to przy niemieckich radiach. Ten przewód trzeba poprowadzić bezpośrednio do ujemnej klemy akumulatora przewodem (linka) o minimalnej średnicy 1,5 mm. Nie wolno przykręcać go do karoserii pojazdu, gdyż jest możliwość spowodowania niepewnego kontaktowania i niepotrzebnego spadku napięcia. Jeżeli odbieranie programów radiowych zakłócane jest przez silnik, a filtry na zasilanie są zastosowane (zazwyczaj na +12 V) to najprawdopodobniej ich źródłem jest złe prowadzenie masy.

Podłączanie głośników – te najnowsze radia radia mają zwykle końcówki pracujące w układzie mostkowym czyli wzmacniacze gdzie moc przekracza 7 W na kanał, nie wolno łączyć kabli głośnikowych ze sobą, z zasilaniem oraz masą, bo grozi to uszkodzeniem wzmacniacza mocy. Producent układów obiecuje zabezpieczenie wzmacniacza przed takimi zjawiskami, ale to zabezpieczenie działa tylko kilka sekund oczywiście do czasu spalenia bezpiecznika lub ścieżek. Dlatego lepiej nie eksperymentować, bo szkodzi to spaleniem auta. Wyjścia głośnikowe starannie zaizolować czyli obcinamy wystający przewodnik i zabezpieczamy go termokurczliwą rurką. Warto stosować głośnikowe kable firmowe. Są one najczęściej w postaci 2 „sklejonych” przewodów (2 żyłowe). Grubość kabli należy dostosować do mocy przenoszonej. Należy pamiętać, że kable głośnikowe są zazwyczaj dłuższe od zasilających i ich średnica też nie powinna być mniejsza od 1,5 mm . Gdy podłączamy je należy pamiętać o właściwej polaryzacji głośników czyli minus z minusem i plus z plusem. Złe podłączenie spowoduje słabe przenoszenie niskich częstotliwości.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here