Zdolność do wyraźnego usłyszenia i zrozumienia nauczyciela, przekazującego swoją wiedzę jest niezbędna, aby uczniowie mogli przetwarzać otrzymane informacje. Nadmierny poziom hałasu zewnętrznego lub pogłosu w tle, osłabiają akustykę w klasie i powodują zakłócenia słuchowe. Pomieszczenie sali powinno być przestrzenią zachęcającą do słuchania, a nie przeszkodą w zrozumieniu wypowiedzi innych osób.
Jeśli klasa ma słabą akustykę:
– dźwięki o niskiej częstotliwości zniekształcają mowę,
– dźwięk odbije się od sufitu i ścian i wytworzy echo,
– poziomy dźwięku wzrosną,
– uczniowie i nauczyciele będą musieli podnieść głos, aby zostać wysłuchanym.
Prawdopodobne jest, że problemy akustyczne wpływają na rozumienie mowy przez uczniów, koncentrację, umiejętność czytania i pisowni, zachowanie uczniów w klasie (np. na zmęczenie). Przykładowo: uczniowie na lekcjach języka obcego są jeszcze bardziej w niekorzystnej sytuacji z powodu wymienionych wyżej barier akustycznych, powodujące problemy z opanowania poprawnej wymowy i intonacji. Usunięcie echa, pogłosu, zakłóceń z zewnątrz i odgłosów wewnętrznych np. szeleszczących papierów, poprawi słyszalność mowy w klasie i pomoże stworzyć lepsze środowisko do nauki. Obciążenie wokalne nauczycieli – zwykle wynikające z mówienia przez długi czas na podwyższonych poziomach – może zagrażać zdrowiu nauczycieli, dlatego tak ważna jest odpowiednia akustyka w sali lekcyjnej.
Rozwiązania poprawiające akustykę w sali lekcyjnej mają na celu:
– obniżenie poziomu hałasu,
– minimalizowanie dźwięku o niskiej częstotliwości w tle,
– zapewnienie wyrazistości mowy,
– zapobieganie gromadzeniu się ech,
– zapewnienie komfortu mówcy i słuchacza.
Dobrym początkiem w redukcji hałasu w klasie szklonej jest zastosowanie paneli wyciszających. Poniżej opisane są różne sposoby mocowania paneli i ich wpływ na akustykę sali lekcyjnej.
- Panele pochłaniające hałas mocowane na suficie
Najbardziej skutecznym rozwiązaniem akustycznym są panele dźwiękochłonne do umieszczenia na suficie. Ponieważ takie umiejscowienie pochłania niskie częstotliwości mowy, wtedy efektywność w wygłuszeniu pomieszczenia jest bardzo wysoka.
Testy produktów, przeprowadzonych przez producenta paneli – firmę Ecophon wykazały, że w pomieszczeniach do nauki akustyka zmieni się na lepsze, w dwóch przypadkach:
– jeśli panele podwieszane np. Ecophon Solo są rozmieszczone przynajmniej na 50 procent powierzchni sufitu.
– jakość dźwięku poprawi się także, przy zainstalowaniu na całej powierzchni sufitu, paneli naklejanych np. Ecophon Master B.
Dodatkowo panele na suficie są łatwym sposobem na podniesienie jakości akustycznej pomieszczenia bez zajmowania miejsca na ścianie.
- Panele pochłaniające dźwięk umieszczone na ścianach
Według architektów i projektantów, aby uzyskać najlepszy efekt akustyczny, panel dźwiękochłonny powinien być przymocowany do sufitu, na bokach i na tylnej ścianie. Frontowa ściana (np. za nauczycielem) powinna pozostać twardą powierzchnią, aby odbijać dźwięk z tyłu klasy.
Jednak przy ograniczonym budżecie, lepszą słyszalność w klasie można już osiągnąć, instalując tylko panele na ścianach.
Zasady ogólne – umiejscowienie i liczba paneli ściennych:
– w przypadku boków sal lekcyjnych, producent paneli wskazuje, że najlepsze efekty redukcji hałasu, daje pokrycie panelami powierzchni ścian odpowiadającej ok 25% wielkości podłogi pomieszczenia,
– w nauczaniu tradycyjnym, gdy nauczyciel znajduje się przodem do uczniów, poprawienie akustyki uzyskuje się, montując panele na tylnej ścianie klasy. Gdy sala lekcyjna jest przeznaczona np. do nauki języka obcego i przeważnie jest prowadzona praca w grupach lub ławki są ustawione w tzw. podkowę, panele wyciszające powinno się umieścić na dwóch sąsiadujących ścianach. Dzięki temu pomieszczenie jest cichsze, a dźwięk ma mniejszy zasięg przestrzenny,
– należy zachować 1 metr odstępu między panelem a głową najbliżej siedzącej osoby,
– panele powinny się znajdować na wysokości uszu i ust osób przebywających w pomieszczeniu.
Przykładowo, dekoracyjne ścienne panele dźwiękochłonne Ecophon Akusto oferowane na stronie Moje Bambino mają znakomite parametry pochłaniania dźwięku klasy A przy najwyższym standardzie wykończenia. Ponieważ nie trzeba pokrywać nimi całej powierzchni, zostaje dużo miejsca na tablice lub regały z pomocami naukowymi. Dodatkowo panele wyciszające są wygodne do utrzymania w czystości, wystarczy je odkurzyć raz na tydzień.
- Pochłanianie dźwięków za pomocą mebli lub parawanów
Umeblowanie klasy to nie tylko estetyka. Odpowiednie ustawienie mebli i ich rodzaj ma duży wpływ na hałas w sali. Przemieszczający się dźwięk odbija się od twardych powierzchni i oddala w przestrzeni. Im większy obszar i powierzchnia odbijająca, tym wyższy jest poziom pogłosu. Dlatego dźwięk można rozproszyć, stosując miękkie meble, takie jak: otomany, poduszki i fotele. Niestety takie meble stosowane są przeważnie w salach lekcyjnych dla młodszych dzieci. Dla młodzieży podział na strefy sali lekcyjnej osiąga się, stosując stojące parawany dźwiękochłonne. Dzięki temu zostaje stworzona przestrzeń do wyciszenia i spokojnej pracy np. w grupach.
Do rozproszenia dźwięku, aby poprawić akustykę sali, proponujemy szkolne parawany wyciszające w kształcie domku lub prostokątów. Tę kolorową barierę można w bardzo łatwy i szybki sposób zamocować za pomocą trzech zaczepów.
Mamy nadzieję, że te wskazówki dotyczące projektowania rozwiązań akustycznych w szkole pomogą ci zmniejszyć hałas. Kiedy będziesz gotowy, aby poradzić sobie z hałasem w klasie, skontaktuj się z biurem Moje Bambino.